Sąrašas formuluočių, apibrėžiančių istorijos mokymo(si) mokykloje prasmę [...]
Kolega Giedrius iškėlė problemą, kokia istorijos dalyko prasmė mokykloje? Gauti atestatą ir įstoti į universitetą?
Pabandykim padaryti sąrašą formuluočių, apibrėžiančių istorijos mokymo(si) mokykloje prasmę, t.y. tikslus. Šis sąrašas „sulesiotas“ iš įvairių egzistavusių, egzistuojančių dokumentų, įvairių straipsnių. Kurie iš jų tikrai vertingi, prasmingi, realūs? Taigi:
1. Svarbiausias istorijos mokymo pagrindinėje mokykloje tikslas – padėti mokiniams formuotis istorinę sąmonę, supratimą, kad šiandienos pasaulis, jo tvarka ir vertybės yra istoriškai sąlygotos ir kintančios.
2. Svarbiausias istorijos mokymo vidurinėje mokykloje tikslas – ugdyti istorinį mąstymą ir supratimą, kad šiandienos pasaulis yra istoriškai nulemtas. Istorijos mokymo esmė – istorinė lietuvių tautos ir žmonijos patirtis, apimanti praeities faktus, reiškinius, įvairių žmogaus gyvenimo sričių – socialinės, ekonominės, politinės, religinės ir kultūrinės procesus.
3. Istorijos mokymasis sudaro sąlygas patenkinti moksleivio poreikį „pažinti save“. Liberalusis išprusimas, t.y. sutvarkytos žinios, remiasi istorija ir kitais dalykais. Istorija padeda kiekvienam individui įgyvendinti žmonijos troškimą įprasminti pasaulį.
4. Istorijos mokymasis padeda moksleiviui puoselėti „bendro humaniškumo“ jausmą ir suprasti „kitoniškumą“, laike ir erdvėje atpažįstant, kuo jis panašūs į kitus asmenis ir kuo skiriasi.
5. Istorijos mokymasis padeda moksleiviui suabejoti stereotipais ir apibendrinimais bei įžvelgti skirtumą tarp faktų ir prielaidų.
6. Istorijos mokymasis suteikia pilietinio išprusimo pamatus.
7. Istorijos mokymasis padeda moksleiviui suvokti istorijos eigos sudėtingumą, nepasitikėti paprastais atsakymais ir atmestinais paaiškinimais.
8. Istorijos mokymasis padeda moksleiviui išvengti klaidingų analogijų; atpažinti piktnaudžiavimą istorinėmis „pamokomis“; pasverti tokio piktnaudžiavimo pasekmes.
9. Istorijos mokymasis padeda moksleiviui pripažinti, kad nežinodami praeities tampame jos įkaitais, ir tuo pačiu metu suvokti, kad ne visas problemas įmanoma išspręsti.
10. Istorijos mokymasis padeda moksleiviui pasirengti žmogiškųjų santykių neracionalumui ir atsitiktinumui.
11. Istorijos mokymasis padeda moksleiviui suprasti idėjų galią ir žmogaus charakterio stiprybę.
12. Istorijos mokymasis suteikia moksleiviui žinių, reikalingų kritiškam praeities apmąstymui ir išsiaiškinimui kaip praeitis paveikė dabartį.
13. Istorijos mokymasis suteikia moksleiviui žmonių, erdvės ir laiko kontekstą, kuris yra visų socialinių ir humanitarinių kursų pamatas.
14. Istorijos mokymasis išmoko žmogų džiaugtis juos supančiu pasauliu.
15. Istorijos mokymasis parengia asmenį pilietiniam gyvenimui.
16. Istorijos mokymasis padeda moksleiviui pasirengti profesijai ir kitiems darbams, kuriems reikalingas išlavintas kritinis mąstymas.
17. Istorijos mokymasis skirtas asmens ar grupės identifikacijai. Keliami klausimai: Kas aš esu? Kas yra mano tauta, valstybė? Kokių egzistencinių tikslų aš galiu turėti savo gyvenime? ir pan.
18. Istorijos mokymosi pagal bendrojo kurso programą vidurinėje mokykloje tikslas – įgyti kiekvienam išsilavinusiam žmogui reikalingą istorijos kompetenciją. Kompetencija – tai mokėjimas atlikti tam tikrą veiklą, remiantis įgytų žinių, įgūdžių, gebėjimų, vertybinių nuostatų visuma.
Kas daugiau?..
Komentuoti negalima.