„Mokyklų ketvirčiavimas“, „sukapotos mokyklos“, „išdraskytos mokyklos“, „baisiausias išsidirbinėjimo fenomenas“, ir t.t., ir pan. Tokiais vaizdingais epitetais paprastai internetinėje žiniasklaidoje palydimos žinutės apie mokyklų išgryninimą. Kiekvienas, kuris agituoja už vidurinės mokyklos, t.y. 5-12 klasių (dar geriau – 1-12) klasių išlaikymą, susilaukia komentuotojų pritarimo. Pritariamieji balsai tuoj graudena apie pasimetusius, vargstančius, keliaujančius, nespėjančius vienoje vietoje apšilti vaikus. Taigi, tuos, dėl kurių tos mokyklos ir YRA.
Bet pabandykim paklausti pačių mokinių. Pradėkim nuo vyresniųjų. Rašant šias eilutes, į namus grįžo ketvirtokė (po senovei – dvyliktokė) dukra. Paklausiau, ar ji norėtų, kad mokykloje būtų viskas kaip seniau – po vienu stogu glaustųsi pirmokai, penktokai, … dvyliktokai. Atsakymas buvo labai aiškus: „Dabartinė situacija, kai po kojomis nesipainioja visokie mažiai, – absoliutus gėris“. Manau, kad panašiai atsakytų absoliuti išgrynintųjų, t.y. keturmečių, gimnazijų mokinių dauguma. Na, gal patys mažiausieji – šešiolikmečiai – galėtų svyruoti dėl savo „pirmokų“ statuso.
Nemanau, kad absoliuti dauguma progimnazijose besimokančių penktokų, o ypač aštuntokų, trokštų, kad jiems nuolat saulę užstotų „tetos“ ir „dėdės“ iš vienuoliktos ar dvyliktos klasės.
Mokykla – ir mokytojų darbo vieta. Iš savo patirties žinau, o ir dalis kolegų pritaria, kad „kartą paragavęs – negali sustoti“. Pradėjęs dirbti vien tik gimnazijos klasėse, nebenorėtum grįžti į mokyklą, kurioje pirmoje pamokoje penktoką dar mokai raiškiai ir ne skiemenimis skaityti istorijos vadovėlį, o jau antroje – svarstai su dvyliktokais sudėtingas istorijos šaltinių interpretavimo problemas. Įdomu, kiek atsirastų tik gimnazijų klasėse dirbančių mokytojų, kurie nuoširdžiai norėtų grįžti į ilgąją vidurinę?
Tiesą sakant, visiškai nenumanau tik vienos iš šių galimų respondentų – progimnazijų mokytojų – pozicijos. Norėtų jie greta šeštokų tomis pačiomis dienomis mokyti vienuoliktokus, ar ne?
Manyčiau, kad hipotezė galėtų būti tokia: apklausus VISUS progimnazijų ir gimnazijų mokinius ir mokytojus, didesnė jų dalis (du trečdaliai? trys ketvirtadaliai?) pasisakytų už grynuosius gimnazijos ar progimnazijos tipus. Kas norėtų pabandyti tai patikrinti praktiškai?
Nesu toks „nušokęs nuo bėgių“, kad nesuprasčiau faktorių, kurie iškraipytų tokios apklausos rezultatus. Visų pirma, niekaip už „grynąsias“ formas neturėtų pasisakyti tie mokiniai, kuriems dėl susiklosčiusių geografinių, demografinių ar kitų „–inių“ sąlygų reikia kiekvieną dieną trenktis į mokyklą dešimt ir daugiau kilometrų. Antra, niekaip už tas pačias formas nepasisakytų tie mokytojai, kurie dėl tų pačių sąlygų, ir kartais – dėl savo kvalifikacijos prasidėjusioje nuožmioje konkurencijos kovoje, jau dabar ilgosiose vidurinėse ar paprastose pagrindinėse mokyklose vargais negalais susirenka minimaliai normalų pamokų krūvį.
Būkim biedni, bet teisingi – tai ir yra pagrindinės mokyklos išgryninimo kritikos priežastys. Ne mokyklos tipas, o negailestingas „mokyklų tinklo optimizavimas“ (suprask – mokyklų uždarinėjimas) yra pagrindinis siaubas baubas. Būtent jis verčia ilgėtis „senovės“, balsuoti už gerąją ilgąją vidurinę.
* * * * *
Pabaigai, žinutė iš šios dienos „Delfio“:
„Nuo 2003 metų mokinių skaičius Lietuvoje sumažėjo beveik 150 tūkst., arba ketvirtadaliu, mokinių ugdymui skiriamos lėšos padidėjo 760 mln. litų, arba 72,4 proc.“
Suprantama, krizė, infliacija, augančios bet ko išlaidos… Kur išeitis?
Informacija
Nauji komentarai
- Eirimas Velička apie MOKYTOJO PRESTIŽAS: KAS ANALIZĖN NESUDĖTA…
- Evaldas apie PRIVAČIOS MOKYKLOS: AR YRA KUO STEBĖTIS?
- IME apie PRIVAČIOS MOKYKLOS: AR YRA KUO STEBĖTIS?
- Evaldas Bakonis apie KĄ PASAKO MOKYKLŲ PAVADINIMAI? O KO NEPASAKO?
- IME apie KĄ PASAKO MOKYKLŲ PAVADINIMAI? O KO NEPASAKO?
Tai pačiam, pons Evaldai, viskas taip gražiai ir idealiai iš Vilniaus atrodo. Pamatytumėt mūsų miestelį, kur visos kelios vidurinės beveik suėdė viena kitą, kol atsidalijo į gimnaziją ir pagrindines. Nors jau viskas aišku ir užrašyta, bet iki šiol visokios protestų bangos kyla. Life is life, tskant
Manau čia daugiau retorinis klausimas.Kaip pažiūrėsi , taip pamatysi:
1.Su kuo norės po 15 metų susitikti abiturientai? Su ta klase , su kuria praleido 11-12 kl. ? ar su ta klase, kai buvo 9-10, o gal kartu buvo 5-10?
2.Kiek laiko reikia , kad atėję naujokai pasakytų: ” čia mano mokykla” ( pvz.: 9 ar 11-okai)
3.Tikrai lengviau , kai nereikia “šokinėti” iš 5 į 11 kl.
4.Pritariu:
Nemanau, kad absoliuti dauguma progimnazijose besimokančių penktokų, o ypač aštuntokų, trokštų, kad jiems nuolat saulę užstotų „tetos“ ir „dėdės“ iš vienuoliktos ar dvyliktos klasės.
Istorijos mokytojui:
1. Kažin, ar labai priklauso nuo kartu praleisto laiko? Pats baigiau mokyklą tais gūdžiais laikais, kai tarsi mokėmės toje pačioje klasėje nuo pirmos iki pat vienuoliktos klasės. Taip, su kai kuriais klasiokais norisi susitikti dažnai. Tačiau pirmas rimtas klasės susitikimas įvyko tik po 30 metų nuo jos baigimo. Nors save laikėm išskirtine ir labai draugiška klase… Beje, per susitikimą paskaičiavom, kad trumpiau ar ilgiau mūsų klasėje per vienuolika metų mokėsi truputį virš 60 mokinių. Baigė 30. Mokėmės eilinio rajono centro eilinėje vidurinėje… Kitas pavyzdys – žmonai neteko dalyvauti klasiokų susitikime, nes tokio niekad ir nebuvo. Trečias pavyzdys – sūnus baigė mokyklą jau daugiau kaip prieš penketą metų, bet neteko girdėti apie kokį nors kolektyvinį susiėjimą… Bet gal čia pas mus šeimoje taip nesiseka?
2. Kažin, ar tai yra kažkoks maždaug vienodas laiko tarpas? Manau, kad tai priklauso nuo mokyklos atmosferos – jos tradicijų ar susvetimėjimo laipsnio …